Apakah jenis perniagaan yang hendak dijalankan? Mengapa?
Bagaimana untuk memastikan perniagaan anda UNTUNG?
Jawapan:
Perniagaan yang ingin saya buku ialah photostat dan komputer. bagi memastikan perniagaan saya untung saya perlu membekalkan bahan photostat dengan kadar segera. bagi menarik minat pelangan saya akan memberi diskaun kepada pengguna yang memenggunakan khidmat saya lebih kerap.
2) Tahniah... ramai yang dah respons tentang jenis perniagaan yang hendak dijalankan dan beberapa sebab telah diutarakan....
Sila jawab soalan yang kedua pula iaitu BAGAIMANA untuk memastikan perniagaan itu 100% UNTUNG? Apakah faktor2 yang perlu difikirkan sebelum dan semasa juga setelah perniagaan itu dimulakan?
Jawapan:
Perniagaan yang telah saya cadangkan sebelum ini ialah kedai photostat
dan komputer. Bagi memastikan keuntungan saya 100% saya perlu melihat
kepada keadaan sekeliling saya. faktor2 yang perlu saya lihat seperti
pelanggan saya dari golongan mana. selain itu saya perlu mempunyai
target pelanggan. contohnya berhampiran kawasan ini adalah lebih kepada
pelajar IPT. jadi saya perlu membekalkan nota2 yang diperlukan oleh
pelajar. selain itu bolehlah memberi diskaun 10% kepada pelajar yang
banyak menggunakan khidmat kedai saya. selain itu faktor kedua ialah
faktor harga.. saya akan memberi harga yang berpatutan kepada pelangan
saya. Jika perkhidmatan cekap dan harga murah bermaksud pelanggan akan
berpuas hati dan akan tetap menjadi pelanggan setia kedai kita.
Grade
Waiting to be graded...
3)Apakah definisi teori multi modality? apakah yang dimaksudkan multi modality instruction
Jawapan:
pada pendapat multi modality merupakan kaedah yg pelbagai dalam P&P.
ini kerana setiap pelajar mempunyai kecedasan, kebolehan dan minta yg
berbeza. Oleh sebab itu seorang guru perlulah memperbagaikan lagi kaedah
mengajar mereka dalam bagi mendidik pelajar yg berbeza. seorang guru
haruslah menjadi seorang yg kreatif dalam mempelbagaikan kaedah
pengajaran mereka bagi menjadikan P&P mereka berkesan.
4)Sila respon untuk isu ini pula
i) Cuba kaitkan penggunaan video dan stail pembelajaran
ii) cuba kaitkan penggunaan video dengan ubiquitous learning
iii) cuba kaitkan penggunaan video dengan HOTS (higher order thinking skills)
iv) cuba kaitkan penggunaan video dengan kemahiran sosial pelajar.
v) cuba kaitkan penggunaan video dengan peningkatan kesedaran
i) Cuba kaitkan penggunaan video dan stail pembelajaran
ii) cuba kaitkan penggunaan video dengan ubiquitous learning
iii) cuba kaitkan penggunaan video dengan HOTS (higher order thinking skills)
iv) cuba kaitkan penggunaan video dengan kemahiran sosial pelajar.
v) cuba kaitkan penggunaan video dengan peningkatan kesedaran
Jawapan:
i) Cuba kaitkan penggunaan video dan stail pembelajaran
penggunaan video ini dapat memenuhi keseluruhan stail pembelajaran iaitu Visual, aural, pembacaan dan kinestatik. Sekaligus dapat diaplikasaikan dalam video.seperti yang telah kita pelajari, pelajar mempunyai kecerdasan yang pelbagai iaitu kecerdasan visual & ruang, verbal & linguistic, lojikal/matematikal, kinestetik, musikal/ritma, interpersonal dan intrapersonal. Dengan kepelbagai kecerdasan ini, proses pengajaran dan pembelajaran dapat di jalankan dengan lebih mudah,ringkas dan padat kerana pelajar akan didedahkan dengan gambaran dan persembahan menarik serta mudah untuk di fahami.
ii) cuba kaitkan penggunaan video dengan ubiquitous learning
penggunaan video dengan kaedah pembelajaran ubiquetous ini membolehkan cara pembelajaran boleh dilaksanakan dimasa saja kita berada yang penting ada kemahuan dan keinginan. pembelajaran boleh dilakukan dimana saja dan bila-bila masa sahaja.
iii) cuba kaitkan penggunaan video dengan HOTS (higher order thinking skills)
video boleh mengaplikasikan HOTS dengan memaparkan sesuatu yang membuatkan seseorang yang menonton video tersebut berfikir lebih mendalam atau berfikir diluar kotak pemikiran.Ini bermaksud pelajar dapat berfikir lebih kreatif dengan pengajaran menggunakan video.
iv) cuba kaitkan penggunaan video dengan kemahiran sosial pelajar
video call dan video conference membolehkan setiap pelajar dapat berinteraksi dengan rakan-rakan dan guru dalam sesi perbincangan.Sebagai contoh yahoo massenger, facebook video, skype dan sebaginya. Dengan ini kemahiran berkomunikasi dan interaksi pelajar boleh dipertingkatkan. selain itu pelajar akan lebih terdedah dengan penggunaan ICT
v) cuba kaitkan penggunaan video dengan peningkatan kesedaran
pelajar lebih terdedah kepada ict. oleh itu timbulah kesedaran terhadap kepentingan ict. ini akan meningkatkan motivasi pelajar dalam pembelajaran.
penggunaan video ini dapat memenuhi keseluruhan stail pembelajaran iaitu Visual, aural, pembacaan dan kinestatik. Sekaligus dapat diaplikasaikan dalam video.seperti yang telah kita pelajari, pelajar mempunyai kecerdasan yang pelbagai iaitu kecerdasan visual & ruang, verbal & linguistic, lojikal/matematikal, kinestetik, musikal/ritma, interpersonal dan intrapersonal. Dengan kepelbagai kecerdasan ini, proses pengajaran dan pembelajaran dapat di jalankan dengan lebih mudah,ringkas dan padat kerana pelajar akan didedahkan dengan gambaran dan persembahan menarik serta mudah untuk di fahami.
ii) cuba kaitkan penggunaan video dengan ubiquitous learning
penggunaan video dengan kaedah pembelajaran ubiquetous ini membolehkan cara pembelajaran boleh dilaksanakan dimasa saja kita berada yang penting ada kemahuan dan keinginan. pembelajaran boleh dilakukan dimana saja dan bila-bila masa sahaja.
iii) cuba kaitkan penggunaan video dengan HOTS (higher order thinking skills)
video boleh mengaplikasikan HOTS dengan memaparkan sesuatu yang membuatkan seseorang yang menonton video tersebut berfikir lebih mendalam atau berfikir diluar kotak pemikiran.Ini bermaksud pelajar dapat berfikir lebih kreatif dengan pengajaran menggunakan video.
iv) cuba kaitkan penggunaan video dengan kemahiran sosial pelajar
video call dan video conference membolehkan setiap pelajar dapat berinteraksi dengan rakan-rakan dan guru dalam sesi perbincangan.Sebagai contoh yahoo massenger, facebook video, skype dan sebaginya. Dengan ini kemahiran berkomunikasi dan interaksi pelajar boleh dipertingkatkan. selain itu pelajar akan lebih terdedah dengan penggunaan ICT
v) cuba kaitkan penggunaan video dengan peningkatan kesedaran
pelajar lebih terdedah kepada ict. oleh itu timbulah kesedaran terhadap kepentingan ict. ini akan meningkatkan motivasi pelajar dalam pembelajaran.
sebelum:
1)sebelum kelas guru perlu memilih video yang hendak ditayangkan.
2) guru harus pastikan peralatan dapat berfungsi dengan baik dan cekap.
3) menyediakan DVD/CD bagi video yang hendak ditayangkan.
4) guru pelu juga menyediakan soalan dan aktiviti yang hendak dijalankan berkaitan dengan topik video tersebut.
semasa:
1) guru haruslah memastikan video ditayangkan dengan baik dan jelas
2) guru haruslah memastikan para pelajar menumpukan penuh perhatian semasa video ditayangkan
selepas:
1) guru perlu membuat penerangan ringkas mengenai tayangan tersebut.
2) guru perlu bertanya pendapat kepada para pelajar tentang video yang ditayangkan.
3) guru mesti mengadakan sesi soal jawab dengan para pelajar berkaitan dengan topik video yang ditayangkan untuk melihat tahap kefahaman mereka terhadap tayangan tersebut.
4) membuat kesimpulan berkenaan topik yang ditayangkan di dalam video tersebut.
5) akhir sekali guru memberi latihan atau tugasan kepada para pelajar.
1)sebelum kelas guru perlu memilih video yang hendak ditayangkan.
2) guru harus pastikan peralatan dapat berfungsi dengan baik dan cekap.
3) menyediakan DVD/CD bagi video yang hendak ditayangkan.
4) guru pelu juga menyediakan soalan dan aktiviti yang hendak dijalankan berkaitan dengan topik video tersebut.
semasa:
1) guru haruslah memastikan video ditayangkan dengan baik dan jelas
2) guru haruslah memastikan para pelajar menumpukan penuh perhatian semasa video ditayangkan
selepas:
1) guru perlu membuat penerangan ringkas mengenai tayangan tersebut.
2) guru perlu bertanya pendapat kepada para pelajar tentang video yang ditayangkan.
3) guru mesti mengadakan sesi soal jawab dengan para pelajar berkaitan dengan topik video yang ditayangkan untuk melihat tahap kefahaman mereka terhadap tayangan tersebut.
4) membuat kesimpulan berkenaan topik yang ditayangkan di dalam video tersebut.
5) akhir sekali guru memberi latihan atau tugasan kepada para pelajar.
7) Assignment manipulatives
Jawapan:
Soalan 3
Pengajaran dilakukan menggunakan Model. Model merupakan perwakilan 3D bahan-bahan sebenar. Model boleh dalam bentuk sama saiz dengan objek atau lebih kecil daripada objek sebenar. Bahan yang boleh digunakan untuk membentuk model ialah tanah liat, plastisin, getah, simen plaster, kotak atau kayu. Contoh model piramid makanan digunakan untuk sesi pengajaran. Objektif menggunakan Model ini bagi memudahkan pelajar mempelajari jenis-jenis makanan yang seimbang yang diperlukan oleh badan setiap hari. Ini juga bertujuan bagi menunjukkan pelajar susunan dalam piramid makanan.
Solan 4
Pengajaran PJK tentang kemahiran lari berpagar. Pengajaran boleh dilakukan dengan melawat ke stadium sukan. Sebagai contoh melawat ke pusat sukan Universiti Malaysia Sabah. Laman web yang boleh digunakan ialah seperti berikut:
http://www.ums.edu.my/v5/index.php?option=com...
Seterusnya bagi belajar kemahiran lari berpagar boleh menggunakan laman web berikut:
http://futurepjteacher.blogspot.com/2011/02/k...
8)Jawab lima soalan ini dengan ringkas sahaja ya....
1) apa kah yang dimaksudkan dengan video literasi?
2) Nyatakan lima konsep utama menonton dan menghasilkan video.
3) Terangkan bagaimana pembelajaran pelajar dipertingkatkan dengan aplikasi video?
4) Senaraikan dan terangkan bagaimana empat jenis video dalam pendidikan menyokong pembelajaran pelajar?
5) Nyatakan proses untuk memilih dan menilai video bagi penggunaan video dalam bilik darjah.
Selamat Membaca, Memahami dan Menjawab.... Peace
Pengajaran dilakukan menggunakan Model. Model merupakan perwakilan 3D bahan-bahan sebenar. Model boleh dalam bentuk sama saiz dengan objek atau lebih kecil daripada objek sebenar. Bahan yang boleh digunakan untuk membentuk model ialah tanah liat, plastisin, getah, simen plaster, kotak atau kayu. Contoh model piramid makanan digunakan untuk sesi pengajaran. Objektif menggunakan Model ini bagi memudahkan pelajar mempelajari jenis-jenis makanan yang seimbang yang diperlukan oleh badan setiap hari. Ini juga bertujuan bagi menunjukkan pelajar susunan dalam piramid makanan.
Solan 4
Pengajaran PJK tentang kemahiran lari berpagar. Pengajaran boleh dilakukan dengan melawat ke stadium sukan. Sebagai contoh melawat ke pusat sukan Universiti Malaysia Sabah. Laman web yang boleh digunakan ialah seperti berikut:
http://www.ums.edu.my/v5/index.php?option=com...
Seterusnya bagi belajar kemahiran lari berpagar boleh menggunakan laman web berikut:
http://futurepjteacher.blogspot.com/2011/02/k...
8)Jawab lima soalan ini dengan ringkas sahaja ya....
1) apa kah yang dimaksudkan dengan video literasi?
2) Nyatakan lima konsep utama menonton dan menghasilkan video.
3) Terangkan bagaimana pembelajaran pelajar dipertingkatkan dengan aplikasi video?
4) Senaraikan dan terangkan bagaimana empat jenis video dalam pendidikan menyokong pembelajaran pelajar?
5) Nyatakan proses untuk memilih dan menilai video bagi penggunaan video dalam bilik darjah.
Selamat Membaca, Memahami dan Menjawab.... Peace
Jawapan:
1. Video adalah teknologi penghantaran isyarat elektronik dari suatu
gambar bergerak. Video sebagai salah satu media dalam pengajaran dan
pembelajaran menunjukkan kesan yang positif. Video dapat membantu para
guru mengetahui satu pendekatan baru yang boleh digunakan untuk menarik
minat belajar. Literasi video mengarahkan ilmu pengetahuan dan kaedah
yang diperlukan untuk “menggunakan” atau menonton video secara berfaedah
dan menghasilkan video.
2. Lima konsep utama menonton dan menghasilkan video ialah:
a) Penulis membina mesej.
b) Format untuk setiap mesej adalah unik.
c) Setiap penonton menginterpretasi mesej itu secara berlainan.
d) Nilai dan pandangan adalah sebahagian daripada mesej.
e) Sebahagian besar mesej dibina untuk menerangkan tujuan yang tertentu
3. Pembelajaran pelajar dipertingkatkan dengan aplikasi video untuk memperkenalkan sesuatu topik, mengulas isi kandungan, memberi pemulihan dan mencadangkan pengayaan. Video adalah bersesuaian dengan hampir semua topik untuk semua jenis pelajar dalam semua domain pengajaran.
4. 4 jenis video dalam pendidikan yang menyokong pembelajaran pelajar adalah seperti berikut:
a) Dokumentasi (Documentary)– Memberitahu cerita benar tentang situasi dan watak sebenar.
b) Dramatization – Menarik perhatian pelajar dan satu tempat yang baik untuk membina sikap dan perangai pelajar yang positif seperti keyakinan diri dan bekerjasama.
c) Video storytelling– Memberi peluang kepada pelajar supaya kreatif semasa menulis, literasi visual dan kaedah penghasilan video. Matlamatnya ialah mengajar pelajar supaya menyuarakan idea melalui cerita.
d) Virtual field trips– Membawa pelajar ke tempat yang mungkin mereka tidak boleh pergi, contohnya hutan di New Guinea.
5. Proses untuk memilih dan menilai video bagi penggunaan video dalam bilik darjah adalah memilih video daripada sumber yang dipercayai. Jika video dipilih dengan teliti, bahan tajaan akan menjadi bahan tambahan bernilai dalam pengajaran bilik darjah. Selepas memilih video, gunakan alat penilaian untuk menilai kesesuaian dengan pengajaran. Borang penilaian boleh menolong guru untuk memilih bahan yang mendorong pembelajaran pelajar.
Oleh yang demikian , guru haruslah memilih video dengan menilai beberapa aspek penting seperti :
a) Mesej yang terkandung di dalam video
b) Kejelasan video dari aspek bunyi, dan imej
c) Kesesuaian video dengan isi pelajaran.
d) Kesesuaian video dengan aras pengajaran dan pembelajaran
9)Sila refleks tentang proses dan ciri-ciri reka cipta visual
2. Lima konsep utama menonton dan menghasilkan video ialah:
a) Penulis membina mesej.
b) Format untuk setiap mesej adalah unik.
c) Setiap penonton menginterpretasi mesej itu secara berlainan.
d) Nilai dan pandangan adalah sebahagian daripada mesej.
e) Sebahagian besar mesej dibina untuk menerangkan tujuan yang tertentu
3. Pembelajaran pelajar dipertingkatkan dengan aplikasi video untuk memperkenalkan sesuatu topik, mengulas isi kandungan, memberi pemulihan dan mencadangkan pengayaan. Video adalah bersesuaian dengan hampir semua topik untuk semua jenis pelajar dalam semua domain pengajaran.
4. 4 jenis video dalam pendidikan yang menyokong pembelajaran pelajar adalah seperti berikut:
a) Dokumentasi (Documentary)– Memberitahu cerita benar tentang situasi dan watak sebenar.
b) Dramatization – Menarik perhatian pelajar dan satu tempat yang baik untuk membina sikap dan perangai pelajar yang positif seperti keyakinan diri dan bekerjasama.
c) Video storytelling– Memberi peluang kepada pelajar supaya kreatif semasa menulis, literasi visual dan kaedah penghasilan video. Matlamatnya ialah mengajar pelajar supaya menyuarakan idea melalui cerita.
d) Virtual field trips– Membawa pelajar ke tempat yang mungkin mereka tidak boleh pergi, contohnya hutan di New Guinea.
5. Proses untuk memilih dan menilai video bagi penggunaan video dalam bilik darjah adalah memilih video daripada sumber yang dipercayai. Jika video dipilih dengan teliti, bahan tajaan akan menjadi bahan tambahan bernilai dalam pengajaran bilik darjah. Selepas memilih video, gunakan alat penilaian untuk menilai kesesuaian dengan pengajaran. Borang penilaian boleh menolong guru untuk memilih bahan yang mendorong pembelajaran pelajar.
Oleh yang demikian , guru haruslah memilih video dengan menilai beberapa aspek penting seperti :
a) Mesej yang terkandung di dalam video
b) Kejelasan video dari aspek bunyi, dan imej
c) Kesesuaian video dengan isi pelajaran.
d) Kesesuaian video dengan aras pengajaran dan pembelajaran
9)Sila refleks tentang proses dan ciri-ciri reka cipta visual
Jawapan:
Proses dan ciri-ciri reka cipta visual:
(a) Warna
Warna adalah pelengkap, berbentuk analogi dan 3 warna sahaja.
(b) Keseimbangan
Tentukan kepentingan apa yang ingin ditonton, samada formal atau tidak formal.
(c) Susunan
Susunan visual perlu mendasari corak dan mudah dilihat.
(d) Kebolehbacaan
Visual perlu menitikberatkan saiz, font dan contrast.
(e) Menarik
Visual perlulah menarik perhatian, mengambil kira umur penonton
(a) Warna
Warna adalah pelengkap, berbentuk analogi dan 3 warna sahaja.
(b) Keseimbangan
Tentukan kepentingan apa yang ingin ditonton, samada formal atau tidak formal.
(c) Susunan
Susunan visual perlu mendasari corak dan mudah dilihat.
(d) Kebolehbacaan
Visual perlu menitikberatkan saiz, font dan contrast.
(e) Menarik
Visual perlulah menarik perhatian, mengambil kira umur penonton
No comments:
Post a Comment